Babushka
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tutorials för att komma igång med XNA!

3 posters

Go down

Tutorials för att komma igång med XNA! Empty Tutorials för att komma igång med XNA!

Post  Udrian Wed Mar 11, 2009 1:54 pm

Tja! om ni vill kolla på enkla tutorials för att komma igång med XNA så föreslår jag de här!

http://creators.xna.com/en-US/education/gettingstarted/bg2d/chapter1
det här är en 2D tutorial, den är vääääldigt grundläggande och inte så jätte nödvändig att kolla på. men om ni har tid (Ha! what a joke) så kan ni börja att kolla på den! Den antar dock att man inte alls har programmerat innan.

http://creators.xna.com/en-US/education/gettingstarted/bg3d/chapter1
en 3D tutorial, den är något mer vettig och det fungerar väldigt bra att börja med!

http://innovativegames.net/blog/xna-game-engine-tutorial-series/
en tutorial i 10 delar som fungerar som en påbyggnad, den är väldigt vettig (har dock inte gått igenom hela än). tar lite upp hur man lägger upp en bra struktur samt bygger kameror och får in .fx filer m.m.
Kolla på den här om ni känner att ni har tid, jag kommer åtminstonde att gå igenom den innan.
Udrian
Udrian

Posts : 39
Join date : 2009-03-10
Age : 36

Back to top Go down

Tutorials för att komma igång med XNA! Empty Re: Tutorials för att komma igång med XNA!

Post  stefan Thu Mar 12, 2009 3:16 am

Ser nice ut, ska försöka kolla in. Vad jag har tänkt på annars är typ försöka bygga något slags GameState och ha det klart till projektet. Alltså ett lätt sätt att organisera spelet med menyer, paus, spelsessioner och sånt. Lyckades få till en bra när jag lekte lite med Ogre för ett tag sen. Men det kanske inte ens behövs i XNA/redan finns? Hursomhelst inget kodande är ju i onödan, vi behöver all erfarenhet vi kan få liksom.

EDIT: Den sista tutorial du länkade till gör ju just det som jag nämner ovan så fail från min sida. Men det är nice, den får vi leka med!

stefan

Posts : 20
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Tutorials för att komma igång med XNA! Empty Re: Tutorials för att komma igång med XNA!

Post  Udrian Thu Mar 12, 2009 5:16 am

hehe joo en viss del utav den sista tutorialen gör ju det, håller på att skriva det nu! vi kan ju kanske kolla över sådant tillsammans senare eller så får någon ta ansvaret över det... eller något liknande xP
Udrian
Udrian

Posts : 39
Join date : 2009-03-10
Age : 36

Back to top Go down

Tutorials för att komma igång med XNA! Empty Re: Tutorials för att komma igång med XNA!

Post  Udrian Sun Mar 15, 2009 2:07 pm

Jag har skrivit halva sista tutorialen nu, och som sagt... den verkar vara vettig och när den är klar så ska man ha en bra Struktuerad spelmotor med Komponenter, Skärmrutor, camera, fysik, input, möjlighet till shaders samt sparnings alternativ! Så om ni inte hinner kolla igenom så skulle jag kunna ta på mig att skriva klart den här och sen att vi kollar igenom den tillsammans så att ni hänger med lite hur den fungerar (jag behöver nog också kolla igenom den en gång till så att jag förstår mig på den xP)
Udrian
Udrian

Posts : 39
Join date : 2009-03-10
Age : 36

Back to top Go down

Tutorials för att komma igång med XNA! Empty Re: Tutorials för att komma igång med XNA!

Post  stefan Sun Mar 15, 2009 8:43 pm

Udrian wrote:Jag har skrivit halva sista tutorialen nu, och som sagt... den verkar vara vettig och när den är klar så ska man ha en bra Struktuerad spelmotor med Komponenter, Skärmrutor, camera, fysik, input, möjlighet till shaders samt sparnings alternativ! Så om ni inte hinner kolla igenom så skulle jag kunna ta på mig att skriva klart den här och sen att vi kollar igenom den tillsammans så att ni hänger med lite hur den fungerar (jag behöver nog också kolla igenom den en gång till så att jag förstår mig på den xP)

Låter som en riktigt nice startplatform att ha till projektet. Ska som sagt försöka gå igenom det också men Street Fighter IV kallat på mig de senaste dagarna =)

stefan

Posts : 20
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Tutorials för att komma igång med XNA! Empty Re: Tutorials för att komma igång med XNA!

Post  Daniel Tue Mar 31, 2009 3:10 pm

http://www.xnatutorial.com/?page_id=46

Code Structure – Crash course in C# code. Film på 18 minuter.

Daniel

Posts : 20
Join date : 2009-03-30

Back to top Go down

Tutorials för att komma igång med XNA! Empty Re: Tutorials för att komma igång med XNA!

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum