Babushka
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Babushkaanimationer

+2
karin
louisestigell
6 posters

Go down

Babushkaanimationer Empty Babushkaanimationer

Post  louisestigell Wed Apr 15, 2009 11:02 am

Här är de animationer som behövs till babushkorna:

* Gå (Väldigt simpelt, tänk karaktärerna i South Park.)
* Hoppa
* Flyta (Babushkorna guppar fram över vatten, d.v.s. "står" i vattnet, halvt nedsjunkna.)
* I-hoppning, en babushka hoppar in i en annan.
* Urhoppning, en babushka hoppar ut ur en annan.

Vilka animationer vi kan tänkas behöva till föremål och annat kommer i samband med objektlistan som vi jobbar på idag.
louisestigell
louisestigell

Posts : 126
Join date : 2009-03-10

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  karin Wed Apr 15, 2009 2:40 pm

Här kommer en utveckling av Louises inlägg, kommentera gärna.

Jag föreslår att vi gör specifika animationer för alla sju babushkorna så att de inte tex har samma gåcykel allihopa för det vore stelt och tråkigt. Jag tänker mig att man skulle kunna ge dem olika egenskaper som gör att de skiljer sig åt i sättet de rör sig, tex stelhet, squashy/stretchy, spänst, tyngd, yviga eller subtila rörelser osv.. Man skulle kunna tänka sig att någon är lite lat och hasar fram, någon har näsan i vädret, någon är nervös etc. Givetvis är det svårt att förmedla sådana saker med den enkla karaktären som vi har, men jag tror att man säkerligen skulle kunna skapa olika stilar/personligheter åt dem om man har tydliga utgångspunkter. Ge gärna förslag på sådana personegenskaper om ni kommer på några.

Utöver de animationer som Louise nämnde antar jag att följande tillkommer:
- Idle
- Öppna/stänga (för i- och urhoppning)
karin
karin

Posts : 10
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  louisestigell Wed Apr 15, 2009 3:15 pm

Det vore absolut kul att personifiera deras olika rörelsemönster och så, men hinner ni det? Jag har fått intrycket av att ni redan är överbelastade som det är, så hur många objekt och animationer vi ska ha får bestämmas helst av hur mycket tid ni har tycker jag. Det sista jag vågar nu är att sitta och flumma ihop en massa saker som gör att ni måste jobba 12 timmar om dagen. =P

Öppna och stänga behöver vi såklart, tänkte att det kanske ingick i i- och urhoppning. Och gärna en idle om ni hinner och har lust. Vi har ju pratat i designdokumentet om att babushkor som varit inaktiva en viss tid ska vända sig mot kameran och "titta på spelaren." ^_^
louisestigell
louisestigell

Posts : 126
Join date : 2009-03-10

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  Udrian Wed Apr 15, 2009 7:32 pm

just det där med att dom ska vända sig emot kameran vid inaktivitet är inte så värst jätte bra =P... Jag ser helst att det skippas och kanske kan läggas till om det finns tid.
Udrian
Udrian

Posts : 39
Join date : 2009-03-10
Age : 36

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  karin Thu Apr 16, 2009 10:26 am

Om man vill att de ska vända sig mot kameran är det ju någonting vi kan lägga in i idleanimationen. Jag gjorde en test igår där den bara vrider på överkroppen och det ger ju i princip samma effekt som om hela karaktären vänder sig. Man kan ju animera en full vändning också men då kan det bli lite fula hopp om man skulle börja gå med karaktären då den är "felvänd".
karin
karin

Posts : 10
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  Roy Thu Apr 16, 2009 10:26 am

Udrian wrote:just det där med att dom ska vända sig emot kameran vid inaktivitet är inte så värst jätte bra =P... Jag ser helst att det skippas och kanske kan läggas till om det finns tid.

En animation som spelas om spelaren inte gör något på X antal sekunder borde väl inte vara svårt? Nu är det ju så att vi kan vrida på dockan i animationen så att den vänder sig om 180 grader och kollar mot kameran, dvs kameran står helt stilla hela tiden.

Roy

Posts : 51
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  Udrian Fri Apr 17, 2009 1:07 am

problemet är att kameran inte alltid kommer att vara 180 grader bakom babushkan utan att man då måste räkna ut vinkeln mellan babushkans riktning och kameran riktning för att interpolera en rörelse så att babushkan vänder sig mot kameran och att där kan animationen sättas igång. en annan idle animation som går igång efter x antal sekunder fungerar, men jag ser det hellre som en feature som implementeras antingen en eftermiddag om man inte har någonting att göra eller de sista veckorna om det finns tid över (vilket det antagligen inte kommer att göra)
Udrian
Udrian

Posts : 39
Join date : 2009-03-10
Age : 36

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  Daniel Fri Apr 17, 2009 2:46 pm

Skalärprodukt. Smile

Daniel

Posts : 20
Join date : 2009-03-30

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  stefan Sun Apr 19, 2009 6:42 pm

Blir inte heller några vattenmoment så flytanimationen hoppas jag att ni inte lagt allt för mycket tid på. =)

stefan

Posts : 20
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  Roy Mon Apr 20, 2009 10:18 am

Nää. 10min kanske då 5 av de 10 minutrarna var på att leka ihop ett plan med vatten som rörde på sig bara för att man kan :p

Roy

Posts : 51
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Babushkaanimationer Empty Re: Babushkaanimationer

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum