Babushka
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Arbetstider

+4
stefan
Udrian
louisestigell
Hogge
8 posters

Go down

Arbetstider Empty Arbetstider

Post  Hogge Tue Mar 17, 2009 10:51 pm

Tjena allihop.
En mycket viktig detalj vi måste ta upp är våra arbetstider. Vi är alla eniga om att vi ska ha fasta arbetstider och att vi ska jobba så geografiskt nära som möjligt. Men frågan är vilka arbetstider det ska röra sig om.

Jag har hört önskemål från proggare att vi ska ha 2 timmars lunch för att de ska hinna med att både att äta och återhämta sig, vilket ska innebära att de under eftermiddagen kan arbeta effektivare. Vissa anser säkert att det är så kul med spelprojektet att vi skulle kunna jobba 6 dagar i veckan.

Sen undrar jag hur vi ska göra med påsken. Jag gissar på att många vill åka hem under den tiden, men å andra sidan finns säkert många som anser att vi borde lägga ner så mycket tid som möjligt på spelprojektet.

Så vad anser ni i frågan?

Mina tankar är att vi jobbar 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan, alternativt 6-7 timmar, 7 dagar i veckan. Jag tänker inte göra avkall på min Krav Maga-kurs, så jag anser att arbetsdagarna bör ta slut senast 19:00. Gällande påsk är jag kluven. Sedan hur man ska göra med programmerarnas 2 timmars lunch är jag osäker på. Om deras argument stämmer kanske vi kan låta bli att i sånna fall förlänga arbetdagen med en timme, å andra sidan kan det bli svårt att avgöra om de faktiskt få mer gjort under en kortare tid.
Hogge
Hogge
Admin

Posts : 121
Join date : 2009-03-10
Age : 37

https://babushka.forumotion.net

Back to top Go down

Arbetstider Empty Re: Arbetstider

Post  louisestigell Wed Mar 18, 2009 12:42 am

Det är bra att frågan tas upp!
Synd bara att alla inte är medlemmar på forumet än så jag tycker att vi bör vänta med att fatta några beslut förrän vi är hela gruppen samlad.

Jag är rätt flexibel med arbetstiderna. Tycker dock att det ska vara balans. Vi ska ha tillräckligt långa arbetsdagar för att hinna få mycket gjort, men inte för långa - projektet håller på i tio veckor, vi ska orka hålla tempot hela vägen. =)
2 timmars lunch har jag absolut inget emot. Jag hinner väldigt sällan hem, laga mat, äta mat och tillbaka på bara en timme och jag bor ändå i kurorten. Så jag röstar för 2 timmar, eller minst en och en halv timmes lunch. Vi vinner ändå tid i långa loppet om alla är ordentligt utfodrade och laddade inför eftermiddagen.
Vad gäller påsk så planerar att åka upp till min familj då givetvis skulle jag bli glad om vi kom överens om att ta en långhelg. Eller på något sätt lösa det så att man kan ha mer flexibla arbetstider runt påskhelgen + ev. distans.
louisestigell
louisestigell

Posts : 126
Join date : 2009-03-10

Back to top Go down

Arbetstider Empty Re: Arbetstider

Post  Udrian Wed Mar 18, 2009 12:56 am

Jag tycker att 2 timmars lunch är lite väl länge, men 1.5 timme kan jag gå med på... jag kommer nog inte kunna åka hem under påsk i vilket fall som helst så jag kommer nog att stanna i skövde!
Udrian
Udrian

Posts : 39
Join date : 2009-03-10
Age : 36

Back to top Go down

Arbetstider Empty Re: Arbetstider

Post  stefan Wed Mar 18, 2009 12:58 am

Jag kommer tyvärr att vara helt förjävlig när det gäller tider pga träning och instruktörsarbete, men exakt vilka tider är som du sa bättre att vi diskuterar med alla närvarande.

Min åsikt är iaf att balans är bättre än att försöka ösa in så många timmar som möjligt. Om folk tvingas uppoffra saker de gör utanför skolan kan det bli lite dålig stämning. Det är trots allt 2.5 månaders jobb vi pratar om här, det ska fungera mot slutet också.

stefan

Posts : 20
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Arbetstider Empty Re: Arbetstider

Post  Tantan Thu Mar 19, 2009 12:30 am

Absolut är det bra med ett balanserat schema!
En och halv timmes rast tycker jag är alldeles lagom, då hinner man laga mat, vila skallen och sedan fortsätta jobba några timmar till.
Dock är jag inte så sugen att jobba på helgerna, då jag upplever att man behöver återhämta sig efter en arbetsvecka. Hellre jobbar jag 8 timmar mån-fre än att ta hem arbetet lör-sön för att jobba en timme mindre på vardagarna.

Angående påsken vill jag väldigt gärna åka hem på skärtorsdagen, eller långfredagen som senast - då min familj räknar med att jag kommer då. Men om det skulle vara så att vi ligger back med något, går det givetvis att jobba på distans för min del också.
Tantan
Tantan

Posts : 56
Join date : 2009-03-11
Age : 35

http://eldvatten.blogg.se

Back to top Go down

Arbetstider Empty Re: Arbetstider

Post  christianlindholm Fri Mar 20, 2009 2:26 am

Jag som bor i Göteborg kommer aldrig orka med ett så långt projekt med så långa dagar. Jag kan tänka mig att ta tåget vid sju från Göteborg så att jag är i skolan vid halv nio, tidigare än så blir för mycket. Sen ska ju jag 1,5 timma tillbaka på eftermiddagen och tar helst 16.30 eller 17.30-tåget.

Håller med om att vi måste disponera våra krafter på ett klokt sätt. Inte gå på för hårt i början så att det får motsatt effekt. Men som ni andra säger så vore det bästa att vi tar upp frågan vid nästa möte eftersom alla inte finns tillgängliga här ännu.
christianlindholm
christianlindholm

Posts : 7
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Arbetstider Empty Re: Arbetstider

Post  Roy Fri Mar 20, 2009 3:45 pm

Uhm... vet inte hur det fungerade i era grupper första projektet men mina egna erfarenheter var att man satt och pillade på förmiddagen lite sådär småtrött och börja vakna upp runt lunch och fick en massa saker gjorda. Sen jobbade man vidare på eftermiddagen och runt 3 ungefär var man helt körd i skallen och orka inte göra något alls. Det jag vill säga med detta är att man orkar bara vara kreativ si och så länge innan man blir trött och kvaliteten på det man gör går ner. 90-120min lunch hjälper nog och det är något jag också skulle vilja ha så att man hinner laga mat hemma utan att behöva stressa och äta makaroner och köttbullar varje dag. Kanske vore det bra om man hade någon gemensam fikastund på eftermiddagen på 30min för att dels kunna slappa och prata lite och ladda med lite energi kanske. De har ju sådant på riktiga arbetsplatser Smile

Sedan känner jag också lite för Christian som måste pendla. 3 timmar tåg om dagen utöver arbetsdagen så ja... vet inte. Han är ju dock en lead och måste vara med på morgonmötena eller när vi nu ska ha dem ~~

Jobba på helger kan ni glömma. Fredagar är sådana dagar när man går ut ibland och söndagar brukar jag ha lite andra aktiviteter. Att jobba efter 17 motsätter jag mig också då jag brukar ha andra aktiviteter efter kl 18 någon eller flera dagar i veckan och vill hinna äta och vila lite före det.

tl:dr Jobbar helst från tidigt på morgonen till ~16 på eftermiddagen 5 dagar i veckan med 90min lunch och fikapaus.

Roy

Posts : 51
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Arbetstider Empty Re: Arbetstider

Post  Comrade.Nils. Mon Mar 30, 2009 7:19 am

Hmm, arbetstider ja. Lunch har jag inga problem med om de är korta, då jag har tagit med och käkat i skolan under typ varenda projektarbete... även om jag inte förväntar mig att alla andra skall det, det är ju rätt så sunkigt alltså. Jag håller också med om att det vore trevligt att få sluta någorlunda tidigt på dagarna. Jag tycker det till och med är mer drägligt att gå upp tidigt på morgnarna än att till exempel behöva gå hem när alla affärer har stängt.
Comrade.Nils.
Comrade.Nils.

Posts : 30
Join date : 2009-03-29
Location : Bortom fabriken

Back to top Go down

Arbetstider Empty Re: Arbetstider

Post  Hogge Fri Apr 17, 2009 11:46 am

Arbetstiderna är fastslagna, och härmed pensioneras tråden.
Hogge
Hogge
Admin

Posts : 121
Join date : 2009-03-10
Age : 37

https://babushka.forumotion.net

Back to top Go down

Arbetstider Empty Re: Arbetstider

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum