Babushka
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kontrollmetod

+2
louisestigell
Hogge
6 posters

Go down

Kontrollmetod Empty Kontrollmetod

Post  Hogge Tue Mar 17, 2009 11:05 pm

I den här tråden ska vi utreda hur spelet skall styras.
Det finns två huvudsakliga tankar om hur spelet ska styras:

Det senaste som gäller är:
Tangentbord+mus
  • Röra på den babushka som är aktiv (spelarkontrollerad) - WASD-tangenterna
  • Rotera kameran runt den aktiva babushkan - Håll ned mushjulet och rör musen
    (eventuellt: Zooma kameran - Upp på mushjulet för närmare, ned för längre bort.)
  • Utföra kontextkänsliga handlingar - Vänster musknapp eller Enter
  • Utföra specialförmågor som varierar för varje babushka - F-tangenten (ligger lämpligt nära rörelsetangenterna)
  • Öppna inventory - I-tangenten
  • Byta mellan babushkas - Q och E för föregående respektive nästa (i storleksordning, från minst till störst)
  • Välj en viss babushka - Vänsterklicka hennes ikon på HUDen eller använd tangent 1-7; 1=minst, 7=störst.


Det som är under överseende är:
  • Säga till en annan babushka att vänta på plats - Höger musknapp med en följande babushka (någorlunda) centrerad framför kameran
  • Säga till en annan babushka att följa efter den aktiva - Höger musknapp med en väntande babushka (någorlunda) centrerad framför kameran
  • Säga till en annan babushka att hoppa in i den aktiva - C-tangenten med en babushka centrerad framför kameran (combine)
  • Släppa ut alla babushkas som finns inuti den aktiva - C-tangenten utan en annan babushka inom synhåll
  • Öppna huvudmenyn - Esc eller F10
  • Öppna kartan - M-tangenten (map)


Handkontroll

Förespråkarna för t+m anser att det blir lättare att välja Babushka, medan i alla fall jag ser ett flertal fördelar med handkontroll.

Jag anser som sagt att handkontroll har betydligt fler fördelar. Med tangentbord+mus anser jag att det bara är lättare att välja karaktär, om karaktären du vill använda befinner sig på skärmen.

Med handkontroll skulle man kunna lösa valet ungefär som i Battalion Wars till Gamecube/Wii:

Med andra ord finns det en ikon för varje Babushka i nedre hörnet på skärmen. Du väljer Babushka med styrkorset och trycker sedan en knapp för att börja styra denna. På samma vis skulle man kunna använda en knapp för att få en annan Babushka att följa den du har kontroll över för tillfället, alternativt att få alla att följa den Babushka du använder.
Vidare innebär handkontrollen att man på ett, i alla fall i min mening, mer naturligt sätt kan styra kameran, tack vare höger styrspak.


Vad är era tankar?
Hogge
Hogge
Admin

Posts : 121
Join date : 2009-03-10
Age : 37

https://babushka.forumotion.net

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  louisestigell Wed Mar 18, 2009 12:32 am

Jag håller med dig om att handkontroll mycket väl skulle kunna funka. Jag tror däremot att fördelarna med mus+tangentbord väger över därför att:
- Programmerarna helst verkar vilja arbeta för PC. PC-formatet gör det även enklare att testa och distribuera spelet.
- Det kommer bli en hel del peka och klicka-moment i spelet (välj ett föremål, göra något med föremålet, osv.), dessa moment utförs enklast med mus av handkoordinationsskäl.
- Kameran må vara lätt att styra med handkontroll men den är ännu lättare att styra med musen.
- Man ska kunna ha fler valmöjligheter än att bara välja vilken babushka man ska styra för tillfället: kontrollen kan även innefatta att montera ihop en babushka med en annan och lämna de mellanvarande babushkorna, ställa babushkorna i någon formation, e.t.c. och det är mycket viktigt att spelaren snabbt och lätt kan klicka runt bland babushkorna och manipulera dem på snabbast möjliga sätt. Detta tror och anser jag görs allra lättast med mus och tangentbord.

Vad tror ni andra? Jag kan säkert ha missat aspekter så försök gärna övertala mig om ni anser att jag är ute och cyklar. ^_^
louisestigell
louisestigell

Posts : 126
Join date : 2009-03-10

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  stefan Wed Mar 18, 2009 12:49 am

louisestigell wrote:- Programmerarna helst verkar vilja arbeta för PC. PC-formatet gör det även enklare att testa och distribuera spelet.

Input som input från våran sida, det är inte mer eller mindre komplicerat att använda tangentbord+mus eller handkontroll. Och att vi gör det främst till PC behöver inte betyda något för kontrollmetoden.

stefan

Posts : 20
Join date : 2009-03-11

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  Udrian Wed Mar 18, 2009 12:51 am

Sorry om ni tycker att jag inte har någonting här att göra xP... men ska spelet vara ett peka-klicka spel? jag fick mera för mig som att det skulle vara mera äventyrsbaserat utan peka-klicka. alltså att man går typ fram till något och aktiverar det!
och ifrån en proggares synvinkel så är det mycket lättare att implementera =P... samt att jag har ingenting emot att göra det till handkontroll även om det är till pc (går ju även att göra både och =P)
Udrian
Udrian

Posts : 39
Join date : 2009-03-10
Age : 36

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  louisestigell Wed Mar 18, 2009 10:23 am

Aha då är jag med. =) Anledningen till att jag skrev så är att ni sa på vårt första möte att PC hade varit mycket enklare att utveckla till. Men då har det alltså inget med kontrollmetoden att göra.

Och nej, spelet ska inte vara ett peka-klicka-spel. Det är fortfarande, i min tanke, ett pusselspel i första hand. Det jag menade är att det kan komma att innehålla peka-klicka-moment. Men som du säger och som vi dessutom diskuterade lite om på mötet så kan dessa moment också lösas med en "context sensitive"-knapp. För mig är det vilket som. Det som blir lättast för er proggare samt det om blir mest intuitivt för spelaren gets my vote.


Last edited by louisestigell on Wed Mar 18, 2009 11:10 am; edited 1 time in total
louisestigell
louisestigell

Posts : 126
Join date : 2009-03-10

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  louisestigell Wed Mar 18, 2009 10:24 am

Udrian wrote:Sorry om ni tycker att jag inte har någonting här att göra xP...

Det har du visst ju! =P
louisestigell
louisestigell

Posts : 126
Join date : 2009-03-10

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  Tantan Thu Mar 19, 2009 12:19 am

För min del tror jag att det blir mer spännande för spelaren om det skulle finnas en context sensitive-knapp.
Dock är jag fortfarande lite velande kring kontrollen, då mycket beror på hur många Babushkas det kommer finnas i spelet samt hur man väljer att markera de Babushkas man vill interagera med.

Angående kameran och styrningen vet jag inte hur ledig den ska vara. Om det är en fast kamera gör det ingen skillnad med antingen mus eller kontrolldosa. Dock tycker jag att styrningen av kameravinkeln funkar utmärkt med analogspak. (Men jag är en inbiten konsolspelare också) ^^

Sedan är det kanske smidigare att välja Babushka med mus, där även Wii'n använder också en liknande kontroll.
Men det kan vara spännande om vi hittar en innovativ lösning till 360 kontrollen.

En annan aspekt som jag tycker är viktig är andra alternativ för att interagera med Babuhskas, till exempel ställa en av dem på en knapp (eller våg), och sedan ställa en annan på ytterligare en knapp för att en mekanism eller port ska aktiveras. Lite som Lost Vikings till SNES.
Tantan
Tantan

Posts : 56
Join date : 2009-03-11
Age : 35

http://eldvatten.blogg.se

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  Tobi-chan Tue Mar 31, 2009 2:27 pm

För att bestämma vilka kontroller som passar bäst bör vi väl först definiera exakt vad spelaren behöver kunna göra och sedan fördela dessa handlingar till passande kontroller med de vanligaste mest lättillgängliga; med XBox 360-kontroll skulle det till exempel kunna se ut så här:

  • Röra på den babushka som är aktiv (spelarkontrollerad) - Vänster styrspak
  • Röra på kameran/kamerans fokus - Höger styrspak
  • Hoppa - X-knappen
  • Utföra kontextkänsliga handlingar - A-knappen (bl.a. plocka upp föremål till inventory eller använd föremål i inventory)
  • Utföra specialförmågor som varierar för varje babushka - Y-knappen (i de fall där förmågan behöver aktiveras)
  • Öppna inventory/stäng menyer etc. - B-knappen
  • Byta mellan babushkas - Vänster och höger pil på d-padden
  • Säga till en annan babushka att vänta på plats - RB-knappen (håll ned för att få alla att stanna där de är)
  • Säga till en annan babushka att följa efter den aktiva - LB-knappen (håll ned för att kalla till dig alla)
  • Säga till en annan babushka att hoppa in i den aktiva - RT-knappen
  • Släppa ut alla babushkas som finns inuti den aktiva - LT-knappen
  • Öppna huvudmenyn - Start-knappen
  • Öppna kartan - Select-knappen


Synpunkter välkomnas. Wink
Tobi-chan
Tobi-chan

Posts : 55
Join date : 2009-03-30

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  Tobi-chan Wed Apr 01, 2009 3:35 pm

Föreslagen kontrollmappning till PC - mus och tangentbord


Röra på den babushka som är aktiv (spelarkontrollerad) - WASD-tangenterna
Rotera kameran runt den aktiva babushkan - Håll ned mushjulet och rör musen
(eventuellt: Zooma kameran - Upp på mushjulet för närmare, ned för längre bort.)
Utföra kontextkänsliga handlingar - Vänster musknapp eller Enter
Utföra specialförmågor som varierar för varje babushka - F-tangenten (ligger lämpligt nära rörelsetangenterna)
Öppna inventory - I-tangenten
Byta mellan babushkas - Q och E för föregående respektive nästa (i storleksordning, från minst till störst)
Välj en viss babushka - Vänsterklicka hennes ikon på HUDen eller använd tangent 1-7; 1=minst, 7=störst.

Säga till en annan babushka att vänta på plats - Höger musknapp med en följande babushka (någorlunda) centrerad framför kameran
Säga till en annan babushka att följa efter den aktiva - Höger musknapp med en väntande babushka (någorlunda) centrerad framför kameran
Säga till en annan babushka att hoppa in i den aktiva - C-tangenten med en babushka centrerad framför kameran (combine)
Släppa ut alla babushkas som finns inuti den aktiva - C-tangenten utan en annan babushka inom synhåll
Öppna huvudmenyn - Esc eller F10
Öppna kartan - M-tangenten (map)
Tobi-chan
Tobi-chan

Posts : 55
Join date : 2009-03-30

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  louisestigell Wed Apr 01, 2009 3:54 pm

Bra jobbat. Håller med om allt. Har några alternativa förslag till markerings- och manipuleringsfunktionen bara. Vad tror du om att använda samma metod som i Baldur's Gate, (om du spelat det?), där man enkelt markerar en grupp genom att dra upp en ruta över dem, som när man gör en "mask" i ritprogram, alternativt klickar på dem och håller in Ctrl för att markera eller avmarkera flera?
Och vi skulle kunna sno stay/follow-funktionen från t.ex. WoW där man kan slå av och på en "follow"-knapp i princip. Kanske kan man lösa detta genom att ha som en av/på-switch på varje babushka och att spelaren lätt kan se vilka babushkor som står på follow och vilka som står på stay. En idé jag fick nyss är att varje babushka kan ha en antingen röd eller grön "skugga" under sig som visar detta. Vad tror du om det?
Annars som sagt tycker jag att detta kontrollschema verkar intuitivt och funktionellt.
louisestigell
louisestigell

Posts : 126
Join date : 2009-03-10

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  Hogge Wed Apr 01, 2009 5:52 pm

Riktigt bra idé, speciellt med följ och stanna-funktionen!

Jag anser att man borde kunna bläddra extra snabbt i inventoryt genom att helt enkelt välja den Babushka man vill ha, och sedan cykla upp och ner genom listan med (på 360) upp och ner på styrkorset.

Förslaget som Louise har fungerar bra på PC, men att dra och markera blir jobbigt och ovant med handkontroll.


En tanke är att man i likhet med återigen Battalion Wars cyklar genom sina Babushkor med styrkorset (eller vilka knappar det nu blir på PC), och sedan trycker till en knapp antingen för att byta Babushka, eller för att slå på eller stänga av Follow.
Hogge
Hogge
Admin

Posts : 121
Join date : 2009-03-10
Age : 37

https://babushka.forumotion.net

Back to top Go down

Kontrollmetod Empty Re: Kontrollmetod

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum